- Er komt een betaalmuur aan voor X, oftewel het oude Twitter.
- Dat zegt topman Elon Musk in een livestream op datzelfde X.
- Musk, die het bedrijf vorig jaar overnam, wil met zijn actie bots op het platform bestrijden.
- Lees ook: Grote merken negeren Elon Musks nieuwe X-logo: ‘Hoeveel mensen weten eigenlijk wat ‘volg ons op X’ betekent?’
Een betaalmuur. Dat is waar topman Elon Musk naartoe wil met zijn socialmediaplatform X, tot voor kort Twitter.
“De allerbelangrijkste reden waarom we in de richting bewegen van het vragen van een kleine maandelijkse betaling voor X, is dat het de enige manier is om het enorme leger bots te bestrijden”, zei Musk maandag tijdens een livestream op X met de Israëlische minister-president Benjamin Netanyahu.
Bots op X tot een minimum beperken
Door een betaalmuur in te stellen en de berichten van premium-gebruikers voorrang te geven, zou de invloed van bots tot een minimum beperkt moeten worden, zei Musk tegen Netanyahu.
Musk gaf aan te geloven dat een betaalmuur essentieel is in de strijd die X voert tegen bots op het platform. “We zullen met een lage prijsstelling komen”, zei Musk. “We willen dat het maar een klein bedrag wordt. Het is een langer gaande discussie, maar dit is in feite de enige bescherming tegen legers aan bots.”
Het is niet de eerste keer dat de techmiljardair een betaalmuur voor alle X-gebruikers overweegt in te voeren.
Musk besprak het idee afgelopen jaar al met een van zijn adverteerders, durfinvesteerder David Sacks, blijkens een rapport van uitgever van technische nieuwsbrieven Platformer.
Golf van veranderingen bij X onder Elon Musk
De ondernemer bracht een golf van veranderingen naar het platform, sinds hij Twitter/X in oktober 2022 overnam.
Niet alleen veranderde Musk de naam 'Twitter' in 'X', hij verving afgelopen maart ook al het oude verificatieprogramma - de blauwe vinkjes die de authenticiteit van beroemde mensen verifiëren - voor het betaalde Twitter Blue-programma.
De veranderingen maken onderdeel uit van pogingen om het platform winstgevend te maken. Dat is nodig ook, zo bleek uit een X-bericht van Musk in juli, waarin hij aangaf dat het bedrijf zich in een financieel moeilijke positie bevindt.
"We hebben nog altijd een negatieve cashflow, vanwege een daling van 50 procent van de advertentieomzet plus een stevige schuldenlast", zei Musk in dat bericht. "[We] moeten een positieve cashflow bereiken voordat we de luxe hebben om iets anders te doen."